23 Şubat 2012 Perşembe

Arafta Kalan Kelimeler...



Benim için kelimelerin her birinin  anlamı olup, bir çoğu kulağa hoş gelen bir çoğu nahoş gelen olmak üzere ikiye ayrılır.Aslında bir çok insanın böyle hissettiğini düşünüyorum. Örneğin, sevgi kelimesi herkes tarafından kulağa hoş gelen bir kelime iken, kötü kelimesi olumsuzluğu çağrıştırır ve hoşlanmayız.Bir de  nötr olan kelimeler vardır ki onlara duygu dünyamız,geçmişimiz,yaşadıklarımız bir anlam yükler.Yani benim için güzel olan hoş gelen bir kelime bir başkası için huzursuzluk verir.Çare kelimesi sonuca olumlu ulaşmış biri için hoş,bir sonuç alamamış bir başkası için can sıkıcıdır.Bu kelimelerle bir derdim yok.
Benim derdim arafta kalanlar...Yersiz,yurtsuz,belirsiz kelimelerdir.Örn: Düşünürüz,Bakarız vb..Bu kelimeyi kullanan biri ile karşılaşırsanız bilin ki bir yada bir kaç nedeni vardır. Düşünürüz diyen birisi ya o an başından sizi savmak için kullanır, ya dürüstçe reddedemediği için sizi savuşturur, yada hala kararsız ve bir sonuca ulaşamamıştır ve can simidi niyetine kullanır.Gözlemlerime göre en çok kullanan  yöneticiler ve annelerdir.Anneler için, çocuğun isteklerini bir süre sonra unutturmak ve durumu kurtarmak için altın değerindedir.Oysa çocuğun direkt sonuca ulaşacak cümleyi duyması daha sağlıklı değil midir? Bakarız kelimesinin de pek bir farkı yok aslında.Durum kurtaran sonuca net ulaşılamayan arafta bir kelime..
Bir de neden kullanıldığını anlayamadığım atasözleri var tabii...Örn: İcat çıkarma,Eski köye yeni adet,Kızını dövmeyen dizini döver,Doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar,Bana dokunmayan yılan bin yıl yaşasın gibi, şu an aklıma ilk gelenler...
Düşünsenize hepimiz düşünmeden çocuklarımıza ne çok kullanırız İcat Çıkarma  diye.Çocukluğumuzda hepimiz en az bir kez duymuşuzdur.İnsanın içindeki yaratıcılığı köreltmeye yönelik daha iyi bir cümle bulunmazdı sanırım.Neyse ki Türk Dil Kurumu olumsuz mesaj veren atasözü ve deyimlere yeni sözlükte yer vermedi.Bir de artık tamamen kullanılmayan unutulmuş kelimeler var, ancak onlar başka bir yazının konusu...
Tatlı yemeden de, tatlı konuşabilmek dileğiyle....:))


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...